Lilypie First Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Jumaat, 11 November 2011

KeNaNgAN................

     Yesss..Dah lama tak tulis blog nie..emm actully aku nak berkongsi 1 lagi pengalaman yang pada aku tak semua dapat o akan merasainya...baru je terjadi dalam hidup aku baru2 nie..aku redha..dan sesunguhnya Allah tu Maha Mengetahui akan baik dan buruknye..

    Aku mula rase tak sedap badan di awal2 Mei 2011..yesss..alhamdulillah.,betul kot aku mengamdung..walaupun aku ingat lagi ayat pertama aku masa kuar dari bilik bersalin dlu..aku nak tunggu dania 5 thn..hehehe..rezeki betul..
    Then  selepas rase tak sedap badan tu aku buat UPT test..YaAllah..Alhamdulillah berlipat ganda kurniaanMu Ya Allah..sebab dalam masa yang sama aku dapat transfer ke Melaka..
n 13 mei 2011 aku g buat buku merah for antenatal check up..alhamdulillah comform..
hehehe..hubby pun gembira n tak sabar nak baby boy..mcm dania aku tak lepas membaca ayat2 n doa2 yang biasa aku amalkan dlu..
   sampailah hari kejadian..ingat lagi aku..aku dah siap ambik off ptg pada 18 Ogos 2011..dengan semangat yang berkobar2 aku ke klinik..
prosedur biasa..ambik darah, check gula, tmbg berat ,bp n bla bla by sn..then jumpa Dr. sebab kalu ikutkan this check up for scan..
then tibe2...emmm something wrong here lah pn...aik..cemas dah aku nie..but that HO pun tak pasti terus panggil her MO..pun sama jugak..
Dr: ok..pn ade bleeding tak???
Aku: yup..ade tapi skit sgt..n not fresh blood ahh..brownies je warna dia
Dr: ade dtg jumpa dr. tak??
Aku: tak coz tak heavy bleed pun..sn bagitau kalu tak byk takpe..lagipun i ade jadi mcm tu masa 1st baby..
Dr: ok takpe i panggil dr pakar

ape yang berlaku...there's nothing dalam uterus aku..kosong walaupun uterus aku dah membesar hingga yang tak tahu aku pregnant akan kata aku buncit..(i really hate that..maksud aku yg kate perut aku buncit)..

Dr.I'm sorry..i kena refer u ke Hospital..i harap u bersabar..by the way u ade simptom2 hamil rite?
aku: yes....(sambil aku menangis teresak-esak)

masa tu hanya Tuhan yang tahu perasaan aku..ape yang aku alami nie..yup..benda yang aku fikir..sebab aku pernah terbaca dalam buku yang dia mempunyai simptom2 hamil tetapi sebenar nye ianya adalah kanser...Ya Allah Jauhkanlah..aku menangis lagi dalam kereta..Ya Allah kuatnya Ujian Mu YaAllah..Mampu ke aku....aku terus telefon mawi. Dia sgt terkejut tetapi redha..

Beratnye kaki aku nak balik umah..tapi aku nak ke mana kan???balik jelah...masa berbuka pun aku tak cakap byk..lepas berbuka n solat..aku byk duk dalam blik..mawi ade bersama2 ngan aku..mgkin dia ingin teman kan kesedihan aku..mmg aku byk menangis malam tu..

keesokkan harinya..aku makin tabah n bersedia menerima apa sahaja keputusan Dr..nak aje aku suh mawi cuti untuk teman aku..tapi aku tak mahu menyusahkan dia..takpe..i'm strong enough..aku sampai dengan penuh doa dan harapan..opsss alamak jumpa mamat ni plak pagi2..emm aduiii mesti dia perasan mata aku yg bengkak nie...aduii buat tak tahu ahh..
hai...pagi...???huh dia tgur aku ke????huh??pagi..senyum (pada aku senyum paling tak ihklas)..terus berlalu.
aikk awal plak shima sampai...
aku kena g klinik o t g ahh shima..ko tlg ganti klnik aku bleh pagi nie..nnt aku cover ko hari khamis ehhh..emm sib baik ade teman sebaik shima...
aku terus g klnik o t g..dengan perasaaan yang sukar aku nak gambarkan..aku g awal sebab nnt susah nak dapat nm..
lepas ambik nombor...emm sib baik blum ramai lagi...
sambil2 tnggu tu aku sempat post dlmFb..hehehe
dalam 20 minit kemudian, nmbr aku dipanggil...aik..alamak aku kenal dr nie (walaupun x th name). yg pasti dia bdk USm...huhuhu..aduiii..
bla..bla...antara aku n doktor tu..
Dr: ok saya perlu refer awak pada pakar ok..mgkn perlu skin  atas dan bawah (alamak...!!!!!)
aku: emm ok..
lepas tu aku dibawak jumpa dgn Dr pakar...n dia pun scan perut aku..emm aik mmg takde pape kecuali tmpok kelabu (dgn skrin..mcm kantung)..
tp blum pastu sama ade hidup atau tak..so dr terpaksa plak scan bawah..
SN: dik..awak puasa ke rini.???
Aku: yup..knape kak??
Sn: ok bila scan bawah nie batal puasa tau..saya bagi tau awal2..
Aku: oklah kak..saya faham

scan kali kedua lgi nampak jelas yg ade hanyalah kantung.no heart beat langsung.YaAllah...sungguh Kuat ujian Mu Ya Allah...
dr: ok puan kandungan pn mmg takde dah..mgkin dah keluar separuh..tp kita perlu kasik cuci jgk..
aku: ok dr..saya faham..so bila blh cuci
Dr: ok..terpulang pada pn sama ade nak dia kuar sendiri or mcm mane..kalu nak cpt..blh admit hari nie...esok kita dah bleh buat..lepas tu pn kn berehat selama 2 minggu..
aku:..oklah kalu mcm tu saya dah sedia nak admit arini..tapi dr bila saya blh pregant balik
Dr: ooo..dnt worry..u blh pregant balik after at least 2 kali peroid..

emm..mcm biasa aku ditolak ke dalam ward..masuk bilik katil 2..(aku ingat nak masuk bilik single) privasy ahh skit...tapi penuh plak..takpelah..

ngah2 boring tu aku sempat jugak tepon k.net, k.ita ngan abg sham..yag teramat penting emak ahhh..mak pun terkejut sebba x percaya aku mgandung lagi..hehehe

duduk dalam ward mmg bosannnnnnnnnnnn teramat..huhu tp yg paling sedih..aku tak jumpa dania rini..huhuhu..msti dia tertanye-tanye mane ibu dia..hubby pun dtg kejap je..

esok aku kena puasa start mlm nie jam 10 mlm..oklah...

keesokkannya..
staff nurse pagi2 ;agi dah set drip tuk aku yg dah start berpuasa..oklah..dlm jam 10 mcm tu Mo datang masukkan ubat untuk kembangkan uterus aku..then selama 2 jam aku dah boleh buang air..aduiii menahan je..dahlah sejuk..
pagi tu jugak aku dapat jiran yang ada masalah yg sama ngan aku..cuma bezanya dia dah pun trn darah...tnggu punya tunggu hampir setngah hari dah.tapi tak jugak panggil2 nama aku..lagi menyakitkan hati bila jiran sebelah plak yang masuk ot dlu..
dalam 5 jam menunggu aku dah mula rase tak sedap kat bahagian perut..tpi masih bertahan bila hubby dtg bawak dania..huhuhuhu rindunye kat nia..
beberapa minit pastu aku rase nak terkencing tp bila g kat bilik air..berketul2 yang keluar..mula2 ok lg..terus aku suruh mawi balik dlu..lepas mawi balik sakit kat bahagian perut makin menjadi2..lepas tu aku terus duduk di bilik air sebb bleeding byk sgt..sib baik aku x pitam..mana taknye bilik air dah penuh ngan darah aku..Ya Tuhan..seksanya..betul ape yang mak cakap..


lepas tu baru ahh nurse n doktor sibuk nak ngantor aku masuk OT...aku dah hampir nak pitam sgt dah..dah gelap mata..huhuhu..last aku ditolak ke bilik ot..sakitnya xyah cakap ahh..darah mmg byk sgt keluar..

dalam bilik ot plak berlakulah isu yang aku malas nak cite kat sini..kang kena plak kang..biarlah..semoga org2 tu mendapat balasan dari  Allah atas perbuatan mereka(aku berani cakap sebb semuanya melayu)

sedar2 je..eh dah siap dah semuanya...dah setel dah...dalam keadaan mamai tu  doktor terangkan pada aku hal sebenarnye..tapi ahhh lantak ahh benda dah jadi baru nak explain...sudahhh ahhh...

lepas balik ke wad aku ditemani hubby...segalanya dah selesai..walaupun mak pesan suh bawak balik tp tiada ape yang nak dibawak balik sebb takde ape melainkan darah2 beku sahaja..
so aku pasrah...redha ngan ape yang jadi...mgkin dania belum sedia nak beradik lagi..
yes..lepas ape yang terjadi..byk benda yang aku belajar, byk benda yang buat aku makin matang..dan yang penting ia buat aku makin mengenal org2 dikeliling aku..

untuk seketika aku blum bersedia utk beranak lagi..mungkin 2 atau 3 tahun lagi...insyaAllah..
yang kelakar ramai plak yang call n bersimpati ngan aku sebb aku stress keje..tp bukan itu sebenarmye..

takpe biarlah ia menjadi rahsia bagi diri aku...semoga anak ku itu ditempatkan di dalam golongan  org yang beriman..aminnnnnnnnnnnnnnnnnnn

2 ulasan:

  1. beb....sedih lak baca coretan ko..aku simpati apa yang telah berlaku pd ko sebelum nih..dan aku tak tau pon..baca nih baru tau..apa2 pon ko kena tabah..banyakan berdoa..mungkin apa yang terjadi ada hikmahnya..tu semua ujian dariNya..Allah sengaja nak uji hamba2Nya..supaya hamba2Nya ingat padaNya..

    BalasPadam
  2. sedih nyaa .. tapi tapee .. tak lame lagi dapat la bby boyy awakk <3 <3 .. hehehe

    BalasPadam